Home Sweet Home - Reisverslag uit Niamey, Niger van Fenke Elskamp - WaarBenJij.nu Home Sweet Home - Reisverslag uit Niamey, Niger van Fenke Elskamp - WaarBenJij.nu

Home Sweet Home

Blijf op de hoogte en volg Fenke

09 Augustus 2012 | Niger, Niamey

Home sweet home

Ik ben weer terug in Niamey… Na 5 weken Nederland zag ik er wel tegenop om de hitte weer tegemoet te treden.. De stroomstoringen, de onbetrouwbare en langzame internetverbindingen, de winkels die altijd maar dicht zijn, niet weten of je water hebt etc etc.. Maar zodra ik thuis kwam voelde ik me ook gelijk thuis, goed teken! Behalve dan dat het stil is zonder Efia en Denise. Die meiden komen volgende week pas en ik denk dat dat maar goed is, want tja, Niamey is nou niet de meest exciting place to be…

Het was overigens een heerlijke tijd in Nederland, veel mensen gezien, en ook weer niet genoeg… Een prachtige 10 dagen in Belgische Ardennen gehad (dat is ook buitenland zeg! Geen tankstations langs de snelweg wat een hoop stress bij de meisjes veroorzaakte, er is geen verse melk te vinden en in de supermarkt gebruiken ze nog centen en 2-centen. Je kunt wel veel pinnen tegenwoordig en de transactie wordt dan “aanvaard” ipv dat er “geslaagd” in het scherm verschijnt, zelfs in Wallonie. Maar ze hebben wel veel eco en bio en Oxfam is een merk van fairtrade producten die ook weer overal in de schappen liggen. Leuk!)

Het was echt een geweldige vakantie (vakantie van je leven als je Vacansoleil moet geloven) met Martine en Maite van bijna 2 en dat vonden Efia en Denise ook heel leuk. Riviertje, zwembad, heuvels, grotten, slingerweggetjes, stadjes, outdoorsport en dat soort dingen. Kant en klare tent, spiksplinternieuw, met goede bedden en matrassen. En een heleboel andere Nederlanders en niet hele inspirerende animatie, maar ja dat weet je als je zoiets boekt, het was voornamelijk erg comfortable, vooral toen de camping een tweede toilet opende. Ja daarvoor was er maar 1 toilet voor de hele camping. Maar goed al met al: super!)

Ik weet dat ik voor ik naar Nederland kwam uitkeek naar een druilerige Hollandse zomer. En die heb ik gekregen, hoor. Hij was wel erg druilerig overigens. Een beetje fris weer is geen probleem maar wat heeft het in Nederland ook geregend! Nou wat dat betreft is de overgang met Niger niet al te groot.
Ik ben hier nu 48 uur en het heeft ongeveer 42 uur geregend! Het is echt heerlijk koel en regen is zeer welkom hier! Hopelijk lukken de oogsten wel dit jaar, hetgeen we tegen september kunnen weten. Het is voor de mensen niet te hopen dat na een rampjaar er weer een volgt. Voor ons werk zie ik er ook niet naar uit. Ik hoop nu eindelijk ook de aandacht kunnen verleggen naar ander werk dan de noodhulp…

De regen hier geeft wel weer ander ongemak. De SUVs en de 4WD auto’s weten hier wel waar ze voor gemaakt zijn. Vanavond toen ik uit mijn werk terugkwam was mijn weg naar huis verdwenen: één deel was weggeslagen en verderop was het helemaal onderwater gelopen. Niamey heeft maar een paar verharde wegen, de hoofdwegen door de stad, maar in alle woonwijken zijn het zandwegen. Gisteren en vanmorgen was het al een uitdaging om bij de verharde weg (of op de terugweg: thuis) te komen, maar vanavond was de weg verdwenen! Ik ben omgekeerd en heb geprobeerd via de andere kant mijn straat te bereiken maar daar zag het er hetzelfde uit, helemaal overstroomd. Bewakers van een huis daar zeiden dat ik er wel door heen kon met de auto, dus de Honda CRV heeft zich uit mogen leven op een plas water. Hoewel het natuurlijk nou ook weer niet zo avontuurlijk was, vond ik het heel spannend, in mijn eentje in het donker, met alleen maar water om me heen. Ach ik was op 100 meter van huis, dus de ramp was te overzien als het niet gelukt was ;)

En er is hier op elk tijdstip van de dag wel hulp te krijgen. Zondagavond kwam ik thuis aan en mijn schoteltje bleek door het noodweer verplaatst te zijn. En ik had me net voorgenomen de 100m te kijken. Satellietmeneer gebeld, en die kwam gelijk om de schotel weer op zijn plaats te zetten. Hij moest er voor het dak op en de ramadan was nog niet over die dag. En hij is net zo lang door gegaan tot het goed was (hij is er nu, overigens nog want hij heeft me nog een antenne met nog 74 kanalen verkocht) ondanks dat hij toen het breken van het vasten miste (=heel belangrijk hier).
Verder lekt het in mijn badkamer en nog meer klein ongemak maar voorlopig klaag ik niet over de temperatuur!

Ik dacht snel een bruin brood in de broodbakmachine te stoppen, maar uit de papieren zak met meel kwamen zoveel insectjes dat ik die (open) zak gelijk weggegooid heb. Toch wil ik een bruin brood bakken en ik heb nog een, ook papieren pak. Hier zitten ze niet in. Hoewel… het is zadenbrood en ik kan de beestjes niet van de zaden onderscheiden. Ik zit nu het meel te zeven en ben inderdaad een paar insectjes tegen gekomen. Ik kan niet geloven dat ik dit aan het doen ben.. Ik bedenk me dat het tegenwoordig best hip is om insecten te eten.. en dat de broodbakmachine het heet genoeg bakt dus dat er waarschijnlijk niets aan de hand is als er een verdwaald insectje in het meel blijft zitten. Ik moet er nog even over nadenken of ik dat brood echt ga bakken dus…

Nou ik ga even kijken hoe het met de schoteltjes op mijn dak staat, misschien is de NL tv dan weer terug om de gouden plak van Epke te zien want dat zenden die fransen mooi niet uit, moet ik naar een boksende fransman kijken… (of een handbal finale dat is dan wel weer leuk, Frankrijk is naar de halve finale! En dat zendt NL dan weer niet uit)

Doei!


  • 09 Augustus 2012 - 20:59

    Anne-Marie:

    Hallo Fenke, het was zo leuk om jullie weer te zien bij je vader en moeder, het leek net of jullie nooit weggeweest waren, soraya heeft er ook van genoten en vond het heel gewoon om jullie weer te zien alsof jullie nooit weggeweest zijn, vindt het ook wel bijzonder zo, jullie horen er zo bij en dan blijkt ook dat afstand ook eigenlijk geen bezwaar is, in deze tijd hebben we zoveel mogelijkheden om contact te houden en ook al blazen we allemaal zo hoog van de toren dat het niet normaal is hoe we hiermee bezig zijn toch in deze situatie is het heel fijn dat je elkaar kunt bereiken zo en beiden op de hoogte houdt wat hier zich afspeelt en wij van jullie horen wat er zoal gebeurt daar en zo worden afstanden toch wat kleiner en fijn om zo met elkaar te contacten, liefs van Soraya, en van ons, grtjes aan de kids en tot gauw weer.

  • 13 December 2014 - 19:01

    Biyen Moïse:

    Bonjour madame comment allez vous et votre famille j'étais un serveur au restaurant capoccino vous étiez de passage a Ouagadougou bf .merci

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fenke

we ruilen de ene Sahel om voor de andere Sahel!!! We = Efia Djami, Denise Chirchir en ik zelf! Sinds 14 nov 2015 zijn we van Niamey naar Bamako verhuisd!

Actief sinds 13 Sept. 2006
Verslag gelezen: 2969
Totaal aantal bezoekers 27477

Voorgaande reizen:

23 Juni 2011 - 04 Juli 2011

Werkbezoek Oxfam Novib

14 Augustus 2011 - 30 November -0001

Terug naar Afrika

Landen bezocht: