Amerikaanse toestanden in Niamey!!! - Reisverslag uit Niamey, Niger van Fenke Elskamp - WaarBenJij.nu Amerikaanse toestanden in Niamey!!! - Reisverslag uit Niamey, Niger van Fenke Elskamp - WaarBenJij.nu

Amerikaanse toestanden in Niamey!!!

Door: Fenke

Blijf op de hoogte en volg Fenke

04 November 2011 | Niger, Niamey

en toen was het weer een paar weken verder!

US softball en Haloween

het weekend van 7- 10 oktober stond helemaal in het teken van de softball. Er was het Niamey Universal Tournament of Softball, oftewel NUTS tournament. Ik vroeg me af wie er kwamen softballen want er zitten maar 40 kinderen op de school en dat is inclusief 10 kleuters.

Maar het was dus een open toernooi, er deden 3 teams uit Ouaga mee en 3 van de christelijke Amerikaanse school (daar hebben ze wel 150 leerlingen of meer, en ouders die betrokken zijn bij school etc, maar ja het schoolgeld is er ook een fractie van wat er bij de Amerikaanse school gevraagd wordt..). De ambassade van US had ook twee teams en er was nog een lokaal team. Er was een serieuze competitie en een voor de lol. Het schoolteam speelde voor de lol. Het was een mengeling van oudere kinderen, leraren en tuinmannen van de school. En er was een team aan cheerleaders. Alwaar Efia een hoofdrol speelde!

Wij hadden twee jongens in ons overigens lege huis. Matrassen geregeld en ze konden logeren. Veel thuis zijn we niet geweest want de wedstrijden begonnen om 7 uur (op je vrije zaterdag en zondag) en de jongens moesten er een half uur van te voren zijn. Het koele seizoen was nog niet begonnen, maar er werd volgens strak schema door gesoftbald, ook rond 12 uur, 13 uur, 14 uur. (lees: bij temperaturen van 45 graden!!!)

Het was erg gezellig, alle kinderen waren komen kijken. Efia en Denise hebben ook 2 dagen op de sportvelden doorgebracht. Het jammere is dat er geen ouder op af komt. Heel even een Duitse vader maar voor de rest... Het is niet erg de gewoonte van de Afrikaanse ouders om iets met hun kinderen te ondernemen en ook in deze kringen dus niet. Kinderen worden met chauffeur afgezet en 's avonds weer opgehaald. Sommigen eigenlijk nog te klein om de hele dag alleen te zijn (en te onbeleefd om naar andere volwassenen te luisteren en toch in het zwembad te gaan en bijna te verdrinken..). Er zit maar 1 Amerikaanse kleuter op de school, voor de rest is het heel divers. Ook geen Europeanen. Op zich op school wel leuk, maar voor mij als ouder jammer. Je komt nooit iemand tegen.

Halloween!
Vrijdag hebben we Halloween gevierd op de school! Wederom zo'n US gewoonte waar we leuk aan mee doen maar weinig van snappen haha! Denise liep al weken dat ze een heksenjurkje moest hebben. Wij hebben een kant en klaar pakje gevonden bij een winkel waar ze werkelijk alles verkopen, van schoenen tot speelgoed, van koffers tot meubels tot laptops tot naaigerei to pruiken, tot keukenspullen tot…. met de prachtige naam Tout pour la Femme et l'Enfant (!). Efia had allerlei schmink gekocht. Van de week werd het Denise duidelijk dat de kleutermeisjes allemaal als prinses zouden gaan en niet als heks. Ik heb een week gezeur gehad om een prinsessenjurk maar ja dat had ik ervoor gehad om een heksenjurk.. Ik heb gezegd dat ze er maar een mooie heks van moest maken..
Bij aankomst op school waren de meeste meisjes gelukkig wel als heks. Efia en Denise waren om 5 uur 's morgens op gestaan om zich mooi te maken, te schminken. Efia had zelf van een stuk stof een bruidssluier gemaakt, genaaid en er doodshoofden op getekend. Ze had zich wit gemaakt met talkpoeder en bloed en tanden geschminkt. Het was allemaal erg leuk gedaan op school, zelfs de grote kinderen deden mee. Ze hadden 1 lokaal als spookhuis ingericht en het was zo eng dat zelf 11 jarigen er niet in durfden! Ze zijn in een parade naar de Ambassade gegaan. Na school hebben ze een spookfilm gekeken en daarna was er pompoenen snijden! Daar moesten de ouders dan bij zijn, want er ging met messen gewerkt worden. Het was mijn eerste pompoen carving experience! We hebben 2 prachtige pompoenen gemaakt, het zag er erg leuk uit allemaal!

Ook nu waren weer hordes mensen van De Sahel Academy gekomen (de "échte" Amerikaanse school) en van de Ambassade en de Franse school. Ouders (van de Sahel!) hebben hun auto's op het softbalveld geparkeerd, en de achterbakken mooi versierd met Halloween attributen. De kinderen konden dan met hun snoepzakjes langs de auto's. Het is hier natuurlijk niet mogelijk langs de huisdeuren te gaan. Ik geloof niet dat een horde als heksen en zombies uitgedoste kinderen in het bijgelovige en gelovige Niger erg op de prijs gesteld wordt…

Groet uit Niger! (waar de temperaturen ietsje (een heeeel klein beetje) beter worden…

• 05 November 2011 - 11:13

Sonja:

leuk weer eventjes wat van jullie te horen.
    Nog een weekje en jullie zijn weer hier!

groetjes

• 30 November 2011 - 16:34

Titia Beuker:

Hi Fenke, ik kom toevallig op je reisverslag. Woon zelf in Den Haag en ben getrouwd met een man uit Niger, wij hebben samen een dochtertje. Hij gaat in januari naar Niamey om zijn familie te zien. Wij willen met z'n drietjes ergens eind volgend jaar gaan. vind het leuk je verslag te volgen. Ik ben zelf namelijk nog niet in Niger geweest.
    groetjes, Titia

• 03 December 2011 - 17:31

Fenke:

Hallo Titia, leuk om een reaktie uit Den Haag te krijgen! Enne, welkom in Niger ;) Nederlands bezoek is altijd welkom!

• 06 Februari 2012 - 11:55

Reina:

leuk bericht had het al gelesen en er niet op gerageert. Leuk om af en toe wat te horen. Ik ben aan het ruimen en heb nog vorige berichten gelesen van jou en Martine. Nu dat ik daar was begrijp je alles een beetje. groetjes Reina